LGMV (2018)

La Gran Màquina V
Tema: el silenci

 

No fa pas gaire, vaig poder escoltar en un documental les declaracions d’una senyora, extreballadora d’una fàbrica tèxtil, que alhora que feia esment a la tortura del soroll que els perforava els timpans des que entraven fins que sortien del seu lloc de treball, també posava de manifest allò que, tant per a ella com per les seves companyes, significava sortir de la fàbrica i retrobar-se amb allò que més anhelaven: el silenci. Davant d’eternes jornades laborals sotmeses a la mudesa a què les relegava el soroll, res hi havia que apreciessin més que poder parlar quan apareixia el silenci. Ara bé, si el soroll i el silenci “ambiental” eren del tot presents en la vida d’aquestes treballadores, també n’hi havia un altre que les afectava, sobretot, com a persones: el silenci a què es veien sotmeses pel simple fet de ser dones. Una injustícia en tota regla que alhora que evidenciava una manca de drets total, reconeixements o de dignitat en les condicions de vida i professional, es fonamentava la perpetuació d’una societat eminentment patriarcal, heterònoma, discriminatòria i excloent.

Del silenci se n’ha parlat molt. També del soroll. I per bé que totes les perspectives són igualment vàlides per entendre allò que representen per a nosaltres, en l’edició  de l’Embarrat d’enguany ens hi volem acostar a través de la veu d’aquelles manifestacions artístiques que, amb una obra contundent i incontestable, interpreten, es refereixen, analitzen o abracen els marges entre els quals es fa palès el silenci. És a dir, des d’aquelles que s’hi refereixen tot apel·lant l’absència de soroll fins a aquelles que releguen a la mudesa qui transita pels marges d’allò establert, advoca per altres maneres d’entendre la vida, lluita per l’existència d’una societat tolerant… en suma, vol ser i existir sense sorolls ni dinàmiques que coarten la llibertat per via de la discriminació, l’exclusió o la intransigència.

Sovint s’ha dit que l’art és la veu d’allò que no s’escolta ni es veu. O millor dit, d’allò que no es vol escoltar ni veure. És per això que en aquesta edició de l’Embarrat hem volgut parar les màquines per escoltar la veu d’aquell tipus de realitats sense les quals no es pot entendre l’evolució d’una societat. És a dir, d’aquelles que reflecteixen la diversitat de mirades sobre la que es fonamenten conceptes tan freqüentats com el respecte, la convivència, la tolerància i, per què no, la felicitat de tots.

 

Frederic Montornés

ARTISTES "LGMV" 2018

Andrés G. Vidal
Disrupción C, #C & D

Avelino Sala
4’33” minutos de silencio de minutos de silencio
Web

Blanca Viñas i Albert Alcoz
Esperant un eclipsi
Web

Web

Candela Sotos i Oscar Rodríguez
Trilogia del silenci
Web

Col·lectiu Hamburg
Dalladora

Enzo Cillo
Silent Edge
Web

Fernando José Pereira
A persistência desobediente
Web

Gerard Ballester
Spill the truth

Inés García
Einsamkeit
Web

Jordi Lafon
La llibreta groga

Web

Jorge Isla
Blanco de España
Web

José Tomé
Subvertere
Web

Juan José Alfaro
Paisatge anatòmic

Marla Jacarilla
Do yourself a book (or many)

Martí Madaula
Men working 0verhead
Web

Miquel García
Lista de libros quemados en Alemania en 1933
Web

Olga Olivera-Tabeni

Orden circular del 29 de julio de 1942

Web

Pablo Lerma
Olympic-Space
Web

Pilar Talavera i Sandra Lozano
Empty klit
Web

Pol Masip
104 viviendas

Web

 

Sara Agudo Millan
Registre del recital

Web

Sara Merec

Isla ignorada

Web

CURADORS "LGMV" 2018

Frederic Montonrés i Jesús Vilamajó (Culturacció)

PREMI EMBARRAT-IEI 2018

Marla Jacarilla
Do yourself a book (or many)
Transferències sobre fusta, 13×18 cm. Sèrie de vint.
2019

 

Marla Jacarilla (Alcoi, 1980) ha guanyat la beca Escletxes de producció artística del Consorci de Museus de la Generalitat Valenciana, la beca de videoart de la Fundació BBVA, la beca Fundació Guasch Coranty o la beca Bòlit Mentor. Ha guanyat el premi a la millor artista del projecte ART NOU 2012; i ha estat finalista en certàmens com el Concurs d’Arts Visuals Miquel Casablancas, els premis Injuve o els premis Antoni Gelabert d’Arts Visuals.


Ha participat en nombroses exposicions col·lectives, entre les quals destaquen Biennal de Valls (2017), Multiverso (Fundació BBVA, 2016) o Espècies d’Espais (MACBA, Barcelona, 2015). Individualment ha exposat a la Twin Gallery (Madrid, 2017) el Centre d’Art d’Alcobendas (2016), la Sala Muncunill (Terrassa, 2014), la Capella de Sant Roc (Valls, 2013) i La Capella (Barcelona, 2013).